Huis bijna klaar! - Reisverslag uit Río Frío, Costa Rica van Lilian Bakker - WaarBenJij.nu Huis bijna klaar! - Reisverslag uit Río Frío, Costa Rica van Lilian Bakker - WaarBenJij.nu

Huis bijna klaar!

Door: Lilian

Blijf op de hoogte en volg Lilian

29 Februari 2012 | Costa Rica, Río Frío

Vandaag is een belangrijke dag voor onze bouw. De dakspanten worden geleverd! Deze worden vandaag gelast.. Aant is vandaag ook de hele dag op de bouw aanwezig. Nadat de dakspanten zijn geplaatst, kan het dak erop. We hebben mooie soort van dakpannen uitgezocht. We gaan niet van die lelijke golfplaten gebruiken.

Afgelopen week zijn de jongens druk bezig geweest met het metselen van de garagemuren. Aant heeft bedacht om een garage te laten bouwen die net zo groot is als het hele huis. Daarnaast zijn er nog een aantal boompjes gekapt… De apen, slangen, muggen en kikkers schrokken zich rot…..

We hebben een kroon van beton met ijzer op de muren van het huis gelegd. En het hele huis is blauw geschilderd door Dennis. Gelukkig blijft het huis niet blauw, maar het is een hechtmiddel zodat we de muren kunnen glad smeren met cement.

Tot nu toe gaat de bouw helemaal volgens plan. We hebben een paar tegenslagen gehad met de aansluiting van het elektriciteit. Het is een drama om hier een aansluiting te krijgen. De elektriciteitspaal moest steeds of een meter naar voren of een meter opzij…. De elektriciteitsmaatschappij heet hier ICE en is van de staat. Dit betekent bureaucratie. Maar wij zijn volhouders en dus is het uiteindelijk gelukt. Net als de wateraansluiting. En we zijn ook nog eens de laatste in het gehuchtje die een wateraansluiting krijgen. De waterlijn is vol! Ook onze bouwvergunning is helemaal rond.

Vandaag hebben we afscheid genomen van Brian. Brian was onze jongste werknemers en was voor de 3e keer te laat aanwezig. Tja.. en dat kan natuurlijk niet. We zijn dan streng. Vorige week hebben we ook al afscheid genomen van Alex. Hij kon zich helaas niet zo goed gedragen. Aant is daar dan heel makkelijk mee.. doei Alex tot nooit weer! Op dit moment hebben we nog 6 jongens aan het werk. Eén hiervan hebben we benoemd tot leider. Dat is handig omdat we zelf niet altijd op de bouw aanwezig zijn. Hij zorgt ervoor dat iedereen aan het werk blijft en dat er voldoende materiaal aanwezig is. Naast de 6 jongens hebben we ook een meisje aan het werk. We hebben haar gedoopt tot Kees. Ze helpt ons met schoonmaken, koken en afwassen. Ze heel erg haar best. Aant haalde gisteren nog de wasverzachter uit de koelkast…. Kees dacht dat het frisdrank was!

Aant heeft een leuk cadeautje gekregen bij de bouwmarkt gisteren! Hij was steeds op zoek naar een schaafmachine, maar deze was nergens te vinden. We hebben navraag gedaan bij de plaatselijke bouwmarkt.. Nee, ze hadden nog nooit van zoiets gehoord. Toch waren ze zo vriendelijk om het in de computer op te zoeken en wat bleek.. er was wel degelijk een schaafmachine aanwezig. Ergens helemaal boven op een plank lag een blauwe Makita doos helemaal onder het stof. Aant heeft deze schaafmachine, oftewel een cepillo, met fikse korting gekocht! Nu hoeven we geen grote machette meer te gebruiken :)

• 29 Februari 2012 - 21:53

Fressy:

Oh, na al je foto's van jullie trouwfeest gezien te hebben is dit wel ff een ander verhaal, hier wordt ECHT hard gewerkt en doorgewerkt, SUPER hoor, ziet er goed uit! Heél mooi xxx

• 01 Maart 2012 - 12:31

Ferdinand:

Kees heeft humor! :-)

• 04 Maart 2012 - 10:15

De Blomkes:

Heey grootgrondbezitters en vastgoedmagnaten.

Niet te streng he voor het personeel!!

Het ziet er prachtig uit.

Genietze nog en de groetjes.

De Blomkes